Skola

Förskola och skola.

Barnen på Ekerö ska gå i trygga och fina skolor i sin närmiljö. Vi bygger nu nya skolor och förskolor, mera information finns på kommunens hemsida.

• klara av stadieövergångar
  • ha legitimerade lärare
  • god kvalitet oavsett var skolan ligger
  • ha tillgång till resursteam
  • minst 60 min fysisk aktivitet under skoldagen (från förskola till gymnasiet)
  • kunna välja skolaktör
  • få stöd mot mobbing eller diskriminering
  • ha god arbetsmiljö, både psykisk och fysisk inomhus och ute
  • Ekerö kommun ska äga marken och byggnader av skolor
  • en gymnasieskola ska finnas inom kommunen

Förtydliganden

Fler legitimerade lärare

Kommunen ska sträva efter att samtliga skolor ska ha lärare med lärarlegitimation. Lärarnas administrativa börda bör underlättas t ex med fler lärarassistenter, så att lärarna kan stödja eleverna i sitt lärande.

Lärare ska få kontinuerlig fortbildning på arbetstid under hela yrkeslivet.

God kvalitet oavsett var skolan ligger

Kommunen ska se till att samtliga skolor håller en god kvalitet oavsett var i kommunen den ligger och vem som är skolaktör.

Vi stödjer närhetsprincipen upp till årskurs 2-3.

Klara av stadieövergångar

Samtliga elever ska ha uppnått målen vid stadieövergångar. Vid behov ska t ex lovskola erbjudas.

Tillgång till resursteam

Resursteamen behöver förstärkas med fler fasta och ambulerande tjänster som kuratorer, socialpedagoger, skolsköterskor, psykologer m fl.

Dessa team ska samverka med regionens samtliga olika verksamheter som t ex BUP.

Minst 60 min fysisk aktivitet under skoldagen

Fysisk aktivitet leder till ökat välbefinnande, stärkt självförtroende, bättre koncentrationsförmåga, ökad inlärningsförmåga och bättre skolresultat samt förebygger psykisk ohälsa och sjukdomar senare i livet.

Alla Elever ska kunna utöva fysisk aktivitet efter sina individuella förutsättningar oavsett funktionsbehov.

Kunna välja skolaktör

Föräldrar och barn ska ha möjlighet att välja skola. Vi välkomnar olika skolaktörer dock inte skolor med religiös eller politisk inriktning.

Mobbing och diskriminering

Ingen elev ska utsättas för mobbing eller diskriminering. Det ska finnas tydliga regler och vid behov ska snabba åtgärder sättas in.

Arbetsmiljö

Undervisningsmiljön i skolan ska främja lärande och vara både ergonomiskt utformad och hälsosam för alla som vistas där, elever, lärare och personal. Utformning av skolbyggnader och utemiljöer är också viktiga faktorer för god kvalitet och inlärning.

Kommunen ska följa de regelverk som gäller för friytor på 30 respektive 40 kvm för barn i förskolan respektive grundskolan.

Ekerö kommun ska äga mark och byggnader av skolor

Kommunen ska bygga skolor och förskolor, dvs både äga marken och byggnaderna. Skolor/förskolor kan antingen drivas av kommunen eller en annan aktör med uppsägningsbara avtal. Dessa avtal kan vara med eller utan kontrakt på drift och/eller underhåll. Hyran reglerar nivå på åtagande.

Genom detta får verksamheten både politisk och ekonomisk insyn och nyttan av framtida värdestegringar på både mark och byggnader tillfaller kommunen. Det ligger stora ekonomiska värden förutom andra värden att kommunen har ett långsiktigt agerande och insyn i skolorna. Kommunen har då möjligheter att anpassa förändringar beroende på hur antalet barn i olika åldersgrupper utvecklas.

Kommunens baracker för skolverksamhet bör avvecklas och nya beslut för skolbyggnader ska bygga på ett långsiktigt agerande.

Befintlig planering gällande flera skolor som i Sandudden bör omprövas i syfte att se om det finns andra långsiktiga lösningar.

Exempel på långsiktig planering av skolverksamhet i kommunen

Utreda hur och var en gymnasieskola kan etableras inom kommunen

Ett förväntat ökat antal invånare de kommande åren medför att efterfrågan på möjlighet till en gymnasieskola i kommunen kommer att öka. Detta bör utredas snarast.  Ett eget gymnasium eller ett i samverkan med en redan befintlig aktör. Centralt i Ekerö eller med en annan intressant placering. Möjliga tänkbara gymnasieetableringar skulle t ex kunna vara ett idrottsgymnasium eller ett med inriktning på t ex natur, miljö, skogsbruk eller annat som framtiden efterfrågar.

På sikt skulle samverkan kunna ske med en högskola, beroende på inriktning tex, lantbruk, miljö, hälsa mm.

Att planera för en gymnasieskola tar mellan 10-15 år och med tanke på att kommunen växer och förväntas att ha ett invånarantal på över 30 000 när förbifarten är klar så är det hög tid att utreda båda frågorna, gymnasieskola och samverkan med högskola under nästa mandatperiod.

Säkra skolvägar

Vi föreslår en satsning på säkra skolvägar för gång och cykel. En viktig trygghetsfaktor inkluderar en god belysning samt säkra över/undergångar vid trafikerade gator.

Vi föreslår en satsning med 20 miljoner.

Busskort och skolbussar

Alla barn ska ha möjlighet till en flexibel lösning för att kunna färdas mellan hem och skola. Det finns långa avstånd mellan hem och skola för många elever i vår kommun, varför det ska finnas möjlighet att kunna välja olika tidpunkter och färdmedel för en hemresa. Det kan finnas många skäl för både eleven och familjen att gagnas av en flexibilitet i resande till och från skolan.

Vi föreslår en satsning med 2 miljoner kr.

Parkeringsytor för cyklar och motordrivna fordon

Elever med långt avstånd till sin skola använder idag cyklar och olika former av motordrivna fordon. Möjlighet för trygg och säker uppställning intill skolor bör ses över.

Vi föreslår en satsning med 5 miljoner.

Kulturskola

Att fler elever kan delta i olika verksamheter inom kulturskolan är viktigt.

Kulturskolans avgifter idag skjuter i höjden och för familjer med flera barn kan dessa avgifter vara ett hinder för deltagande. Ett max tak per familj bör utredas för barns deltagande i kulturskolan.

Vi föreslår en satsning på kulturskolan med 10 miljoner.

Skollokaler ska kunna användas för föreningsverksamhet utanför skoltid

Det är en stor efterfrågan på lokaler från föreningslivet.

En utredning för att ta reda på olika möjligheter att stödja föreningar med uthyrning när och där det är lämpligt bör göras.

Vi föreslår en satsning med 3 miljoner kr.