Infrastruktur

Vi ser till helheten – många förbättringar –  små som stora – bidrar till ett fungerande livspussel för alla Ekeröbor. Det är inte bara en förbifart och en breddning av Ekerövägen som ska lösa trafikproblemen utan ett fyrverkeri av lösningar!

• att stadsbyggnadsförvaltningen ska bidra med kompetens till övriga vägföreningar så att de kan skötas professionellt
  • utveckla en trafikplan för hela kommunen och en fördjupad trafikplan för Ekerö C, så kallade stråkstudier
  • på sikt bygga ner Ekerövägen så att Ekerö C inte delas i två delar
  • busslinje från Skärvik till Jungfrusund
  • säkerställa gång- och cykelplanen så att alla barn i kommunen har en säker skolväg
  • möjliggöra så att Ekerö kommun får en anropsstyrd kollektivtrafik
  • verka för ökad turtäthet av bussarna i kommunen och en rundlinjebuss eller liknande i Ekerö tätort
  • införa flexibla nattstopp för bussarna
  • göra fler nya vackra infartsparkeringar
  • planera för en till bro över Tappströmskanalen
  • behålla Slagstafärjan även när förbifarten öppnat
  • utöka ett cykelstråk från Ekerö C till Huddinge Centrum T-bana, över Slagstafärjan
  • flera bussar på Slagstafärjan så att man lätt kan komma till T-banan
  • gå vidare med utredningen gällande kommunaliseringen av delar av vägföreningarna Stockby och Närlunda
  • standardisera hur andra vägföreningar inom kommunen kan få hjälp och stöd
  • gå vidare med utredning om/när vägreservatet Närlunda-Sommarstan ska byggas
  • genomföra cykelplanen med långsiktig finansiering. Säker cykling skall vara möjligt för alla åldrar överallt i våra tätorter och angränsande områden
  • ökad satsning på cykel som färdmedel, tex fler upplysta cykelbanor, cykelparkeringar/cykelgarage vid bussar och ladd stationer för cyklar, sopsalta alla större cykelvägar, införa lånecykelsystem

Ett mål som vi Ekeröliberaler har är att transporttiden från Ekerö centrum till Brommaplan ska maximeras till 15 minuter. Under byggperioden för Förbifarten kan detta mål ibland vara svårt att nå, dock är det en strävan att hålla tiderna nere trots bygget.

Trafikproblem i kommunen går att lösa!
Infrastruktursatsningar måste planeras i god tid, ibland uppemot 10-20 år framåt. Kollektiva lösningar på både kort och lång sikt måste göras i bred samverkan. På kort sikt behöver ”flaskhalsar”lösas då mycket vägarbete med nya förbifarten kommer att ske och därmed kan stora störningar i trafiken tillfälligt uppstå. På lång sikt, eftersom invånarantalet i Ekerö förväntas öka, bör alternativa, hållbara och miljövänliga lösningar diskuteras och planeras.

Resurser skall avsättas för att genomföra viktiga utredningar inom infrastrukturområdet, t.ex.: infartsparkeringar; åtgärder för att underlätta i trafiken; ökad turtäthet för buss- och båttrafiken; en ladd-infrastruktur för att underlätta för el bilar, mm.

Snabbladdare skall finnas hos våra bensinmackar samt destinationsladdare vid besöksmål och besöksparkeringar.

Infrastrukturproblem kräver breda lösningar över partigränser – Liberalerna har tagit initiativ till en bred parlamentarisk samverkansgrupp i kommunen.