Se alla

Får vi något utbyggt centrum eller?

Ja det arbetas på många fronter samtidigt!

Måndag 27 oktober 2025

Vad händer runt Ekerö Centrum?

Det ser ut som om inget händer runt Ekerö Centrum men faktum är att mycket har hänt i området det senaste åren som förberedelser att skapa en mysig småskalig småstadskärna för Ekerö.

Renovering av Bussgaragets Tornhus och garagebyggnad inför framtida användning som saluhall och resecentrum samt hub för SL.

Liberalerna gick till val på att etablera en saluhall och någon sorts trevlig vänthall för bussresenärer som en entre till ett utbyggt centrum mellan dagens centrumgata och bussknut-punkten vid Tappström. Den gamla lite speciella tegelbyggnaden som är ritad av den kände arkitekten Björn Hedvall (som ritat mängder av vackra sekelskifteshus i Stockholms innerstad och Ängbykyrkan bl.a) var innan valet 2022 rivningshotad och till och med Sveriges byggnadsvårdsförening agerade. Nu är byggnaden renoverad och den Mälaröomnibusblå-takflöjeln pryder åter sin plats, en stor seger för oss i Liberalerna Ekerö. Vi ser framför oss att lokalerna närmast Tappström fortsatt kan användas av busschaufförerna även när den nya bussdepån är på plats, men att lokalerna med rymd och stora glasfönster kan förädlas till saluhall eller annat publikt. En del av den stora garagebyggnaden kan också bevaras och kan inredas till restaurang och pub. Huset fungerar också fint som bullerskydd mot bakomliggande ny bebyggelse som gärna får byggas ihop med byggnaden så som man gjort i Sundbyberg Signalfabriken (fast inte lika högt).

Byggnationer i Ekerö Strand

JM har byggt ett kvarter. Det blev gediget byggt men som vi tydligt kan se så är en del av kvarteret för högt med sina sju våningar. Det var inget parti som var emot detaljplanen för Ekerö Strand. Men vi har lärt oss av den planen! De delar av kvarteret som har 4-5 våningar passar bättre in på Ekerö. Därför kommer vi i framtida detaljplaner bevaka att mittenstyrets politiska plattform som säger att man skall bygga 3-5 våningar efterlevs. Liberalerna kommer ännu ett val att gå till val på att vi på Ekerö ska ha maximalt fyra våningar för där går gränsen för småstad. Om en vindsvåning med takkupor byggs ovanpå de fyra kan det godkännas, det är betydligt vackrare och smartare än att ha stora tomma vindar. Under 2026-2029 kommer resterande kvarter av Ekerö Strand att bebyggas. Skanska bygger nu två hus i ett kvarter men äger mark för ytterligare ett kvarter med två hus. Wallfast planerar att byggstarta ett kvarter bredvid JM-kvarteret riktning mot det befintliga Erskines centrum.

Wallfast planerar också ett två hus i natur närmast Bryggaområdet och några hus närmast vattnet och den restaurang som dom planerar där. De vill också förlägga ångfartyget Björkfjärden där och detta utreds nu om det är förenligt med detaljplanen mm. All denna bebyggelse av flerfamiljshus kommer att komplettera den stora mängd av villor och radhus som kommunen består av idag. Villaägare på Ekerö som är färdiga med villalivet och vill ha ett bekvämare boende har vi talat med som den typiska köparen av JM och Skanskas projekt.

Parfymfabriken/Barnängens nedgångna fabrik- Ekerö Centrum Öst

Vi har sedan början av mandatperioden lagt stora resurser på att i samarbete med markägaren Exerton (som enbart äger denna fastighet och som tagit in en mängd finansiärer och delägare bland annat Oriflame) att ta fram en detaljplan där även kommunens mark längs Bryggavägen (vid parkeringen och återvinningscentralen) ingår. Löftet från markägaren var att så fort vi har en lagakraftvunnen detaljplan så skulle fabriken rivas. Planen var att detta skulle ske i början av 2026. Vi arbetade tillsammans med markägaren och den duktiga arkitektfirman Brunnberg och Forshed fram en samrådshandling som vi i mittenstyret var beredda  att ta till samråd för att få in invånarnas synpunkter. Tyvärr så ansåg byggherren/markägaren att de inte fick ihop kalkylen och avslutade arbetet med detaljplanen. Fastigheten är nu till salu och vi kommer fortsatt att prioritera den även med en eventuellt ny exploatör. Det viktigaste för oss är att vi tar fram en småskalig detaljplan som följer Liberalernas och mittenstyrets plattform att bebyggelsen skall ha 3-5 våningar där den femte våningen enligt oss i liberalerna enbart får vara en takvåning för vi håller vårt ständiga vallöfte med ”maximalt fyra våningar på Ekerö”. Vi tog fram en kravspecifikation under 2023 som ligger till grund. Detaljplanen ska följa och ta inspiration från kommunens gestaltningsvision. Det ligger ledningar och en transformatorstation på kommunens mark längs Bryggavägen och den fastigheten behöver inte ingå i detaljplanen utan kan ligga kvar i kommunens markreserv för framtida detaljplaneläggning för att inte krångla till genomförandet.

SL-s bussgarage – Ekerö Centrum Väst

Det är på denna fastighet som ägs av SL som Ekerö centrum bör och kan expandera. Under denna mandatperiod har vi lagt stor möda på att försöka komma vidare med planeringen. Området har redan varit på detaljplanesamråd och en medborgardialog har genomförts. Efter medborgardialogen ritade stadsarkitekten fram en gestaltningsvision för Ekerö Centrum väst och Öst där Erskines befintliga centrum bibehålls intakt i hög grad, enbart visa komplement byggs i det befintliga centrum.

Wallenstam, ett välrenommerat Göteborgsbaserat företag som bygger främst hyresrätter har via en mellanhand, en fastighetsagent som försörjs via ”finders fees” – Per Ryttinger år 2014 tecknat en option med SL att köpa tomten när kommunen levererar en lagakraftvunnen detaljplan.

Wallenstam ansåg inte att kommunens gestaltningsvision var möjlig att realisera och fokus för Wallenstam var bostäder inte huvudfokus ytterligare handel så som är Liberalernas önskan. Vi ser framför oss ett ICA-kvantum, ett Willys och Clas Ohlson med flera på denna plats. Bostäder ovanpå och garage under. Viss markparkering för enkel angöring utanför rusning bör också finnas.

Det är helt orimligt att en fastighetsagent och ett företag som inte är villig att rita vidare för att få ihop kalkylen kan hålla emot hela Ekerö centrums utveckling.

Därmed ansåg vi att vi skulle uppvakta regionen för att kommunen skulle ta över optionen som fastighetsagenten Per Ryttinger och Wallenstam har med Regionen. Regionen följde inte vår önskan men sa dock det positiva att vi innan nästa optionförlängning som är juni 2026 kan lösa detta. Förslaget är att vi aktörer tillsammans: Regionen, Wallenstam, Ryttinger och Ekerö kommun ska komma fram till en lösning som tar oss ur detta dödläge innan optionen förlängs 2026. Ett förslag är att kommunen köper optionen av Wallenstam och ersätter dem för nedlagda detaljplanekostnader och tydligen förväntar sig även agenten pengar trots att han inte fått igenom någon affär.

Ett annat förslag är att Ekerö tar över optionen direkt från regionen. En option är ju bara en option. Men regionen går aldrig ur fastighetsavtal, inte ens med agenter enligt uppgift.

En tredje möjlighet är att Wallenstam säljer optionen (kan en option säljas? lite oklart) till ett annat byggföretag som ser en affärsmöjlighet i detta.

Under hösten 2025 utreder kommunen väg framåt och gör en due diligence (osäkerhetsbedömning) och kalkyl av fastigheten. Under början av 2026 förväntar vi oss resultat så att optionen inte förlängs ytterligare två år med företag som inte är intresserat av det kommunen vill se på fastigheten i form av skala (3-5 våningar), innehåll (handel) och blandade boendeformer.

Målet är att vi ska kunna inviga ett utvidgat Ekerö centrum i samband med att förbifart Stockholm invigs 2030. Detta kräver byggstart 2028 och då har vi bara två år på oss att göra klart detaljplanen och projektera. Hög tid under 2026 alltså! Har vi inte förbättrat handelsutbudet, trafiklösningarna och parkeringsmöjligheterna befarar vi att kommunens handel dräneras ännu mer än idag då folk kvistar iväg till Kungens Kurva genom förbifarten.

Det nya bussgaraget på Färingsö

För att Ekerö Centrum ska kunna utvecklas i Ekerö C väst bussgaragetomten så krävs att bussgaraget byggs. Regionen har fått ett lagakraftvunnet bygglov och vill nu sätta igång. Kommunen har dock inte löst angöringen till bussgaraget än. Vad gäller den permanenta lösningen så arbetas det med den genom att man tar fram en vägplan tillsammans med Trafikverket för en ny cirkulationsplats. Dessutom arbetar kommunen med en detaljplan för Enlundavägen som kommunen på en sträcka kommer att ta över från Enlunda vägförening kring bussgaraget. Men för att kunna börja bygga behövs en temporär infart och den kan först byggas när kommunen är medlem i Enlunda vägförening av några fastighetsjuridiska skäl som vi inte går närmare in på. Detta bör lösas inom den närmaste tiden iår.

Bussgaraget har sedan en byggtid på två år, dvs tom 2028, precis lagom att flytta när detaljplanen för Ekerö Centrum väst blir klar alltså!

Strandpromenaden

Där det tidigare var industrier och vassruggar har nu en strandpromenad anlagts och Ekerö Centrum har fått riktig sjökontakt med den stora Fiskarfjärden inte bara med Tappströmskanalen. Här växer nu nya bostadshus fram i blandade boendeformer och vår stadsarkitekt gör i samarbete med exploatörerna ett tufft arbete att ta ner skalan på bebyggelsen, se till så att bebyggelsen harmoniserar med befintlig bebyggelse och byggs med gedigna och hållbara materialval. I gavlarna på JM-byggnaderna kan vi se hur ladan på Ekerö Möbler går igen och färgtonerna på Skanska närmast det befintliga Ekerö Centrum harmoniserar med grannen Erskines centrum. Grönskan längs gatorna och på gårdarna är mycket viktig och en grönstrateg anställs för att bevaka att vi bygger gröna landskapsmiljöer runt byggnader och längs gator och att vi bevarar gröna kilar och gröna samband.

Strandpromenaden kommer att förbättras ytterligare under hösten med nya planteringar och bättre jord för gräset mm.